vitamine b tekort

Vitamine B, belangrijk voor je lichaam

Afwisselend en gezond eten

Vitamine B is belangrijk voor je lichaam. Eet je afwisselend genoeg en ook gezond. Waarom is gezond eten zo goed voor je en voor jouw lichaam? Vitamine B is betrokken bij veel processen in het lichaam.
B vitamines zijn absoluut essentieel voor het goed functioneren van je lichaam. Een tekort aan een of meer van deze vitamines is dan ook een enorme aanslag op je gezondheid en kan leiden tot allerlei symptomen, aandoeningen en ziektes, zoals bijvoorbeeld berberi, een ziekte van het zenuwstelsel (vitamine B1 tekort), keelpijn en mondslijmvliesontstekingen (vitamine B2 tekort), acné en andere huidaandoeningen (vitamine B5 tekort), verschillende vormen van bloedarmoede (tekort aan vitamine B6, biotine, foliumzuur of vitamine B12), depressies, versnelde veroudering en cognitieve stoornissen. Symptomen zoals vermoeidheid, gebarsten lippen en huidaandoeningen kunnen duiden op een vitamine B tekort.

Meer behoefte vitamine B

Sommige situaties heb je een grotere behoefte aan B vitamines. Dit kunnen verschillende situaties zijn als je anticonceptiepil slikt, zwanger bent, borstvoeding geeft, aan hart- en vaatziektes lijdt of bestraald wordt. Vegetariërs en veganisten hebben vaker te maken met een vitamine B12 tekort. Dit heeft te maken omdat dit de enige vitamine is die je alleen uit niet-veganistische voeding (dus vlees, vis, zuivel en eieren) kunt halen. Als je een eenzijdige voeding hebt of ongezonde (eet)gewoontes kan een tekort aan B vitamines ook ontstaan. Dit kan voorkomen bij alcoholisme, eenzijdige voeding, ondervoeding en te weinig vezels in voeding.
B vitamines spelen een belangrijke rol bij het stofwisselingsproces in de cellen en zijn onder andere nodig om homocysteïne om te vormen tot cysteïne en SAMe. Homocysteïne is tussenproduct in de omzetting van het aminozuur methionine tot het aminozuur cysteïne.
Cysteïne is nodig voor de natuurlijke ongiftiging van het lichaam) en is de voorloper van de antioxidant glutathion, deze helpt de natuurlijke veroudering vertragen. SAMe speelt een belangrijke rol bij methylering (DNA activatie) en de hormoonhuishouding. Als je onvoldoende vitamine B6, foliumzuur en B12 binnen krijgt dan raakt dit omzettingsproces uit balans, waarna homocysteïne zich zal ophopen in je bloed. Hierdoor krijg je niet alleen te hoog homocysteïnegehalte, je zult ook onvoldoende glutathion in je lichaam krijgen. Een tekort aan B vitamines versnelt dus de veroudering op meerdere fronten!

In welke voedingsmiddelen komen de verschillen B-Vitaminen veel voor?

• Vitamine B1: brood en graanproducten, aardappelen, groente, vlees en vleeswaren, melk en melkproducten.
• Vitamine B2: melk en melkproducten, alsmede in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en graanproducten. Let op: vitamine B2 kan niet tegen licht en daarom moet melk altijd donker worden bewaard.
• Vitamine B3: vis, vlees, volkoren graanproducten, groente, aardappelen en cashewnoten. Daarnaast maakt het lichaam zelf vitamine B3 aan uit het aminozuur tryptofaan, dat een bestanddeel is van alle eiwitten in de voeding. Het komt bijvoorbeeld voor in kikkererwten, melk, bananen en chocolade.
• Vitamine B5: groenten en fruit, vlees, volkorenproducten, peulvruchten, eieren, melk en melkproducten.
• Vitamine B6: brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten, vlees, eieren, vis, groente, melk, melkproducten en kaas.
• Vitamine B8: lever, eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda’s.

• Vitamine B11: (groene) groenten, brood, aardappelen, (orgaan)vlees en zuivelproducten. Let op: bij verhitting kan 30 tot 80% van het foliumzuur verloren gaan.
• Vitamine B12: deze vitamine komt uitsluitend voor in dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Veganisten hebben een grote kans op een tekort aan vitamine B12. Zij zullen supplementen moeten slikken. Eet zoveel mogelijk voeding met voedingswaarde, oftewel powerfood.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *