Powerfood

Als voedingsdeskundige ben ik een groot voorstander van gezonde en onbewerkte voeding. Naast dat het eten gezond is moet het natuurlijk lekker zijn. Powerfood is voeding die ik iedereen aanraad, je lichaam heeft daadwerkelijk iets aan deze voeding en je wordt er blijer van. Maar wat is Powerfood ?? De meeste gezonde voedingsmiddelen hebben 2 of 3 bijzondere eigenschappen die goed voor de gezondheid zijn, superfoods bevatten vaak 12 of meer bijzondere eigenschappen. Het unieke aan superfoods is dat deze voedingsmiddelen enorm rijk zijn aan mineralen, vitaminen, aminozuren en antioxidanten.” superfoods bevatten veel goede voedingsstoffen, zoals antioxidanten, vitamines, mineralen, goede vetten, goede eiwitten (essentiële aminozuren).

Dankzij die dichtheid aan voedingsstoffen heeft powerfood een gunstige uitwerking  op de gezondheid: het helpt veroudering vertragen, biedt ondersteuning bij afvallen ook kan het de llibido verhogen en zelfs depressies voorkomen. Kies voor zoveel mogelijk variatie in je voeding! Gebruik biologische producten, liefst lokaal en van het seizoen en wissel zo veel mogelijk af met groenten en varieer en combineer zoveel mogelijk. Go for a rainbow on your plate!

Superfoods lijst

 

  1. Aloë vera
  2. Maca
  3. Goji bessen
  4. Cacao
  5. Kokosolie
  6. Algen (Chlorella /Spirulina)
  7. Hennepzaden
  8. Honing en stuifmeelkorrels
  9. Plankton
  10. Chiazaad
  11. MSM poeder

Gezonde groenten

  1. Champignons

De champignon bevat bijna geen calorieën, vet en zout en is daarom dé perfecte groente voor als je wilt afvallen. Het barst tevens van de vitaminen en mineralen en wordt vaak gebruikt als vleesvervanger.

  1. Bloemkool

Wokken, koken, bakken: als er iets is waarmee je eindeloos kunt variëren, dan is het de bloemkool wel. Deze tijdloze groente is een must voor in je koelkast, want hij is niet alleen lekker, maar ook erg gezond! Deze koolsoort bevat namelijk niet alleen vezels en vitamine C, maar is ook rijk aan calcium.

  1. Pastinaak

Zo is deze wortel ideaal als je een vitamine boost kunt gebruiken. Met de grote hoeveelheid vitamine K en B en de talloze mineralen, is pastinaak hét perfecte hulpmiddel om je weer op en top fit te voelen.

  1. Spruitjes

Niet iedereen is een groot fan van spruitjes. Vooral bij kleintjes staat deze groene groente vaak niet op nummer één. Tóch is deze wintergroente het proberen waard. Waarom? Omdat ze een grote hoeveelheid vitaminen en mineralen bevatten. Met slechts één bordje van deze kleine vriendjes zit je al bijna aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH).

  1. Komkommer

Hoewel sommige mensen beweren dat komkommer niet gezond is, blijkt uit onderzoek dat deze langwerpige groentesoort wel degelijk goed voor je is. Zo bevat komkommer ontzettend veel antioxidanten. Slechts honderd gram van deze groente en je hebt al twintig procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid te pakken (ADH). Ideaal toch?

  1. Courgette

De courgette is een populaire groente in Nederland. Niet zo vreemd, want je kunt dit broertje van de komkommer écht overal voor gebruiken. Boven Halloween. Aangezien deze bolvormige vrucht dan ter decoratie wordt gebruikt. Toch is de pompoen veel meer dan een vrolijke versiering. De vezels, vitaminen, mineralen en bètacaroteen maken deze oranje vrucht tot een topper onder de groentes.

  1. Paprika

Ze zien er niet alleen ontzettend mooi en kleurrijk uit op je bord, maar zijn ook nog eens een weldaad voor lichaam en geest. Ja, paprika is een ontzettend gezonde groente! Zo zit deze kleurrijke groente tjokvol vitamine A en C en zijn ook foliumzuur en vezels ruimschoots aanwezig in de paprika.

10.Boerenkool

Boerenkool is een echte wintergroente die in Nederland meestal wordt gegeten als stamppot. Met vitamine A, B, C, E en K is deze krulgroente een ware vitaminebom die zeker niet mag ontbreken tijdens de wintermaanden. Want naast een oer-Hollandse stamppot leent boerenkool zich ook uitstekend voor chips, soep of een salade!

11.Okra

Een groente die iets wegheeft van een bloem die nog niet volledig in bloei staat en absoluut niet mag ontbreken in de keuken van een ieder die gezond wil eten. Deze vruchtgroente zit boordevol vezels, vitaminen en mineralen. Geen wonder dat okra vaak op het menu staat van diëtisten en

voedingsdeskundigen.

12.Witlof

Witlof is zeer gezond. Zo bevat het veel vitaminen, waaronder A, B en C. Daarnaast is witlof rijk aan foliumzuur, dat een gunstig effect heeft op de darmflora en tevens een gezonde zwangerschap bevordert. Ook een pluspunt: je kunt deze bladgroente in tal van gerechten gebruiken. Handig!

13.Wortel

Worteltjes zijn met hun oranje schil en felgroene pluim niet alleen een blikvanger, ze zijn ook supergezond. Want zoals iedereen waarschijnlijk wel weet bevatten deze oranje toppers veel bètacaroteen, een stofje dat erg goed is voor onze ogen! Maar ook voor een mooie, stralende huid ben je bij de wortel aan het juiste adres.

14.Spinazie

Spinazie staat bekend als voer voor krachtpatsers, met Popeye als boegbeeld. Is spinazie eigenlijk wel zo gezond als wordt beweerd? Jazeker! Spinazie is rijk aan vitamines, ijzer, magnesium, zink en omega-3-vetzuren. Daarnaast zijn antioxidanten ruimschoots aanwezig in deze groene blaadjes, waardoor de kans op ziektes aanzienlijk afneemt! Alleen maar voordelen, dus.

15.Brocolli

Broccoli is een weldaad voor je lichaam! Deze groene groente bevat namelijk een grote hoeveelheid vitamines, mineralen en antioxidanten. Daarnaast versterkt broccoli het immuunsysteem, verkleint het de kans op de ziekte van Alzheimer én zou het de kans op prostaatkanker kunnen verminderen. En boven dit alles is broccoli ook nog eens heel lekker!

16.Tomaten

Nederland is hét land van de tomaten. Op Mexico na zijn we de grootste exporteur van tomaten ter wereld. De tomaat staat dan ook regelmatig bij ons op het menu. Maar wist je ook dat tomaten behalve lekker ook ontzettend goed voor je zijn? Zo bevatten ze naast vitaminen en mineralen ook lycopeen en bètacaroteen.

17.Uien

Vandaag de dag is ui erg populair. De groente ligt het hele jaar in de schappen, kost niet veel, geeft smaak aan gerechten, is lang houdbaar én ook nog eens supergezond. Waarom uien goed zijn voor je lichaam? Ze bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen. Daarnaast beschermen deze smaakmakers ons tegen hart- en vaatziekten, bevatten ze weinig calorieën en zijn ook antioxidanten ruimschoots aanwezig.

18.Bietjes

Rode biet is een ongelooflijk gezonde groente, boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten. Waarom je deze rode knol moet toevoegen aan je voorraadkast? Omdat ze de lever ontgiften, het bloed zuiveren én sportprestaties verbeteren!

19.Venkel

Deze bolvormige groentesoort smaakt naar anijs en wordt zowel als groente én kruid gebruikt. Daarnaast is venkel erg gezond. Zo helpt het tegen spijsverteringsproblemen, is het goed voor je ogen en heeft het een positieve invloed op zwangere vrouwen.

Aubergine

De aubergine behoort, met slechts 18 calorieën per vrucht, tot een van de meest caloriearme groentes die er bestaan. Dus wil je een paar kilo kwijt? Dan is deze paarse vrucht een absolute aanrader! Bovendien bevat de aubergine erg veel vezels, die de spijsvertering op gang helpen! En ook mineralen, kalium, magnesium en vitamine B ontbreken niet aan deze paarsblauwe vrucht!

20.Asperges

Zeg je lente, dan zeg je asperges! De stengels van asperges bevatten vitamine B, E en C. Daarnaast zijn ze vetvrij, laag in calorieën, hebben ze een reinigende werking en stimuleren ze een actieve stofwisseling.

21.Lente ui

Het zit hem al een beetje in de naam, de lente-ui is dé perfecte gezonde groente voor in een frisse zomerse salade of door een lekkere voorjaarssoep. Deze knapperige groene stengels zijn jonge onvolgroeide bladeren van een ui en worden ook wel bosui of sla-ui genoemd. Ze zijn niet alleen perfect als smaakmaker, maar ook erg gezond. Zo bevatten deze groene stengels veel mineralen als kalium en magnesium, die zorgen voor gezonde botten, spieren en tanden.

Gezonde vruchten

1.Bananen

De vrucht vormt namelijk een belangrijke bron van vitamine C wat zorgt voor een goede weerstand. Bananen zijn ook rijk aan ijzer, een mineraal dat het risico op bloedarmoede tegengaat.

2.Kokos

De kokosnoot bevat veel eigenschappen die een weldaad zijn voor ons lichaam. Zo is de noot rijk aan vitamines, mineralen en antioxidanten. Daarnaast werkt de noot ontstekingsremmend waardoor het een natuurlijke afweer is tegen virussen, bacteriën en ontstekingen. Ook voor de afvallers onder ons is de kokosnoot een aanrader. De enzymen in kokos bevorderen namelijk de spijsvertering en daarnaast bevat kokos veel vezels waardoor je snel een verzadigd gevoel krijgt.

  1. Aardbeien

Aardbeien zijn populaire vruchten die – met name in de zomer – volop verkrijgbaar zijn. Deze rode vrucht wordt daarom niet voor niets zomerkoninkje genoemd. Net als vele andere soorten fruit, is ook de aardbei rijk aan vitamine C. Vitamine C is belangrijk voor het op peil houden van je weerstand en helpt schadelijke stoffen in je lichaam te neutraliseren.

  1. Avocado

Een halve avocado voorziet in een vijfde van de benodigde dagelijkse hoeveelheid groente en fruit. Bovendien zit de vrucht vol met vezels, vitamines en mineralen, waaronder een enorme hoeveelheid aan kalium, wat beschermt tegen hartfalen, een hoge bloeddruk en beroertes.

Avocado bevat bovedien goede vetzuren dat slecht cholesterol (LDL) helpt te verlagen, zonder het goede cholesterol aan te tasten (HDL); net als olijfolie. De vezels bieden een goede bescherming tegen darmkanker.

  1. Kiwi

Kiwi is een gezonde vrucht met veel positieve eigenschappen. De groenkleurige fruitsoort bevat maar liefst 160 procent van de dagelijkse portie vitamine C. Verder zit kiwi bomvol andere vitaminen en bevat het stuk fruit slechts 25 calorieën. Een gezond tussendoortje, dus!

  1. Blauwe bessen

Naast de vele vitaminen waarover de blauwe bes beschikt, is het een rijke bron van antioxidanten. Antioxidanten werken ontstekingsremmend, spelen een belangrijke (afremmende!) rol bij het verouderingsproces en zijn cholesterolverlagend. Bovendien zijn de besjes caloriearm waardoor ze zeer goed passen binnen een dieet.

  1. Grapefruit

In een grapefruit zitten weinig calorieën, veel vitamines, mineralen en voedingsvezels. De vrucht is daardoor perfect te gebruiken als gezond tussendoortje.

Een grapefruit bestaat voor een groot deel uit water en kan de voedingsstoffen daarom goed door het lichaam vervoeren. Grapefruit heeft lichtroze of donkerroze vruchtvlees. Hoe donkerder het vruchtvlees, hoe zoeter de smaak.

  1. Perziken

In China en India worden perziken als middel tegen ziekten gebruikt. Ze bevatten veel vezels en een hoog kaliumgehalte en zijn daarom erg goed voor de nieren. De perzik wordt daarom ook wel detox-fruit genoemd.

  1. Vlierbessen

Vlierbessen zijn het minder bekende zusje van de populaire bosbes en de açaí bes, maar zitten net als die bessoorten boordevol vitamine A, B en C. Helemaal mooi meegenomen: de bes bevordert ook nog eens een goede werking van het het immuunsysteem. Fijn besje, niet waar?

  1. Bosbessen

Bosbessen zijn een van de gezondste stukken fruit, ze zitten namelijk tjokvol antioxidanten en vitamines. Bovendien zijn bossen vezelrijk en zitten ze boordevol vitamine E, antioxidanten en natuurlijke suikers. Lekker van smaak én goed voor je lijf!

Bovendien blijkt uit onderzoek dat bosbessen het geheugen een boost geven. En een handig weetje: antioxidanten in bosbessen verdwijnen niet als je bosbessen invriest.

  1. Sinaasappel

Het eten van een sinaasappel is een weldaad voor je lichaam. Maar waarom? Allereerst zit de sinaasappel boordevol vitamine C die je weerstand op peil houdt, helpt bij wondgenezing en zorgt voor een zachte, stralende huid. Daarnaast bevat deze vrucht veel mineralen, zoals kalium, die een rol spelen bij het regelen van de bloeddruk. Ook zitten er in deze oranje rakkers veel calcium wat weer zorgt voor sterke botten en tanden.

  1. Passievrucht

Passievruchten mogen met recht gezien worden als gezond voedingsmiddel. De vruchten zitten namelijk boordevol vitamine A en C. In een kopje passievrucht zitten ongeveer 25 gram vezels. Kalium en ijzer vind je ook in deze vrucht. In 100 gram passievrucht zitten 97 kilocalorieën en 2.2 gram proteïne.

  1. Watermeloen

Watermeloen bestaat voor een groot deel uit water (88%). De rest van de vrucht is opgebouwd uit vezels. En ja, suikers vind je ook terug in de watermeloen. Maar het gaat om natuurlijke suikers. Kortom, watermeloen an sich zal geen dikmaker zijn. Andere aanwezige voedingsstoffen, vitamine en mineralen in watermeloen zijn: vitamine A, vitamine C, kalium, magnesium, calcium, ijzer…

  1. Mango

Mango: kan iets wat zo zoet en sappig is, gezond zijn? Zeker weten! Mango is namelijk rijk aan antioxidanten, calcium en magnesium.

  1. Ananas

Ananas is rijk aan vitaminen zoals: bètacaroteen en vitamine E en mineralen zoals: kalium, magnesium, fosfor, ijzer, koper, mangaan, zink en jodium.

  1. Goijbessen

De kleine rode bessen zitten boordevol vitamine B1, B2, B6. Goji bes bevatten bovendien tot 500 keer meer vitamine c dan een sinaasappel! Naast de rijkdom aan vitaminen bevatten deze bessen maar liefst 21 mineralen en sporenelementen zoals onder andere zink, ijzer, koper, calcium, magnesium, selenium en fosfor. De goji bes bevat maar liefst 16 procent proteïnen! Ook bevatten de bessen veel carotenen en essentiële vetzuren.

En om het nog leuker te maken: goji bessen zijn ook nog eens heel erg lekker.17. Cranberries

Cranberries zitten boordevol antioxidanten, mineralen en vitamines. Het gebruik van de cranberry als medicinale plant was al bekend bij de Noord-Amerikaanse indianen. Zij gebruikten het sap voor behandeling van pijlwonden, het verven van hun kleren en ter bescherming tegen blaasontsteking.

  1. Appels

‘Snoep verstandig, eet een appel’. Precies! Eén appel bevat 10 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels. Vezels zorgen voor een goede stofwisseling en voorkomen een aantal soorten kanker.

Ook zit er pectine in appels. Pectine heeft een zuiverende werking en zorgt ervoor dat zware metalen zoals lood en kwik uit je lichaam worden gefilterd. Bovendien zitten appels zitten vol vitamine C en antioxidanten. Eet ook vooral die knapperige schil mee: daar zitten stofjes in die je immuunsysteem helpen om optimaal te functioneren.

  1. Granaatappel

Granaatappels zitten boordevol goede stoffen: één granaatappel bevat 40 procent van de voorgeschreven dagelijkse hoeveelheid vitamine C en zit bovendien vol antioxidanten. Ook vind je folinezuur, kalium, niacine en vitamine A en E in granaatappels.

  1. Acai bessen

Açaí komt uit de jungle van Brazilië, waar de bes al eeuwen centraal staat in het dieet. Waarom? De bes bevat een zeer hoge concentratie antioxidanten. Bovendien zit het vol met aminozuren, vezels en essentiële vetzuren. Daarom wordt de bes ook wel ‘het paarse goud’ genoemd.

  1. Frambozen

De framboos bevat onder meer een geneeskrachtige stof die in die hoeveelheden tot nu toe in geen enkel ander voedingsmiddel is gevonden. De vrucht bevat veel vitamine C en antioxidanten en draagt bij aan een gezonde huid.

Ook kan de vrucht hooikoorts, eczeem en astma verlichten en zouden frambozen zelfs preventief werken tegen kanker. Daarnaast stimuleren ze de doorbloeding.

  1. Kersen

Kersen zijn rijk aan melatonine. Melatonine zorgt voor een betere nachtrust, dus eet nog een trosje kersen voordat je naar bed gaat en wellicht slaap je dan wat makkelijker in. Verder zijn deze rode vruchtjes een goede bron van vitamine C en beta-caroteen.

  1. Lucuma

Lucuma wordt ook wel ‘Inca goud’ genoemd en dat is niet voor niets! Van nature bevat dit goudgele vruchtje veel vitaminen, mineralen, eiwitten en voedingsvezels. De vruchten groeien aan bomen in het tropisch regenwoud, zijn ongeveer zo groot als een appel en hebben een gladde groene tot bruine schil. Bovendien is lucuma rijk aan antioxidanten die immuunsysteem versterkende eigenschappen hebben en de huidveroudering vertragen.

  1. Gedroogd fruit

Gedroogd fruit is rijk aan vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium. Veel gedroogde vruchten zoals pruimen, vijgen en abrikozen bevatten ook nog eens veel vezels.

Gedroogd fruit ontstaat door het vocht uit de vruchten te laten verdampen. Hierdoor wordt het fruit kleiner en donkerder, en kan er dus ook geen schimmel meer op groeien. Net als in normaal fruit, bevat ook deze lekkernij natuurlijke suikers.

Gezonde kruiden

  1. Knoflook

Als smaakmaker is knoflook goed bekend. Knoflook is ook nog eens heel erg gezond. Knoflook heeft een gezonde uitwerking op je hart-en vaatstelsel. Het kan je bloeddruk verlagen, je bloedsomloop bevorderen en je glucose en je cholesterolgehalte in je bloed laten dalen.

Hiermee kan knoflook preventief werken tegen trombose, spataderen, versnelde hartwerking en vaatkramp. Knoflook doet ook je longen en je luchtwegen goed. Het zou goed werken tegen keelpijn, kinkhoest, ontstekingen van de bijholtes, griep en zelfs bronchitis en astma. Knoflook kan ook helpen tegen bacteriële infecties en ontstekingen.

Knoflook draagt voorts bij aan je immuunsysteem. Hiermee zou het preventief kunnen werken tegen bepaalde soorten kanker en ze eventueel zelfs kunnen bestrijden. Er worden zelfs onderzoeken gedaan naar de effecten van knoflook op immuunsysteemziekten als AIDS en ME.

Een nadeel van knoflook is natuurlijk dat je er een beetje door gaat geuren. Maar elk nadeel heeft zijn eigen voordeel, want muggen zijn niet dol op een lijf dat naar knoflook ruikt. Eet niet meer dan 3 tenen knoflook per dag.

2.Uien

Hoewel een uit eigenlijk meer een groente is, heb ik hem toch toegevoegd in deze lijst met gezonde kruiden. Vaak gebruik je een ui namelijk om smaak aan je gerecht te geven, net als je met kruiden doet. Ook in een ui vind je behoorlijk veel gezonde stoffen. Zo bevat ui veel vitamine C en antioxidanten. Die gezonde stoffen zorgen ervoor dat het dagelijks eten van uien, bijdraagt aan je weerstand, het stimuleert je goede HDL cholesterol en het kan je bloeddruk verlagen en de kans op bloedklonten verkleinen.

Daarnaast kan het eten van uien je bloedsuikerspiegel verlagen. Ui heeft dus positieve effecten op je hart- en je bloedvaten. Dit is weer gunstig ter preventie van hongerpieken met overgewicht en aandoeningen als diabetes 2, tot gevolg. Ook kent ui positieve effecten bij de behandeling van diverse longziektes zoals bronchitis en astma. Ook de wetenschap heeft zich bezig gehouden met uien. Het bleek namelijk dat het eten van uien een preventieve werking kan hebben op het voorkomen van diverse typen kanker. Cariës, in je mond worden door ui onschadelijk gemaakt, evenals de bacteriën die je tandvlees aantasten. Ui kan zelfs bijdragen aan sterkere botten en het weefsel tussen je gewrichten.

Het is goed voor je bindweefsel. Bindweefsel is als het ware de verpakking van je organen, je bloedvaten, je zenuwen, je spieren en je milt. Tot slot heeft ui een positief effect op je spijsvertering en werken uien ontstekingsremmend, het zou zelfs ontstekingsreuma kunnen tegengaan, of de kans dat je het krijgt, verminderen

3.Gember

Gember bevat veel antioxidanten en wordt geroemd om zijn medicinale werking. Gember heeft positieve effecten op je spijsvertering, het werkt zuiverend, ontspannend, ontgiftend, ontstekingsremmend en het helpt je om wat meer calorieën te verbranden. Hierdoor past gember prima bij je wanneer je wat extra kilo’s kwijt wilt. Ook kan gember je adem verfrissen en slijmoplossend werken.

4.Zwarte peper

Je zou het wellicht niet verwachten, maar zwarte peper heeft tal van gezonde eigenschappen. Het zou de vetafbraak stimuleren, waardoor het je kan helpen bij afvallen. Zwarte peper zou je slechte LDL cholesterol in je bloed verlagen, evenals triglyceriden (ongezonde vetten) en juist het goede HDL cholesterol verhogen. Ook bevat het antioxidanten.

5.Kaneel

Kaneel bevat het stofje cinnamaldehyde. Vandaar de naam cinnamon in het Engels. Het heeft een positief bij kwalen als misselijkheid, winderigheid, diarree, verkoudheid en het heeft een gunstige invloed op je cholesterolgehalte en je glucose spiegel.

6.Kurkuma

Kurkuma wordt ook wel geelwortel genoemd en het kan ontstekingsremmend werken. Tevens heeft het positieve effecten op je lever, je darmen en je milt. Ook zuivert het je bloed en is het rijk aan antioxidanten waardoor het, je lichaam beschermt tegen vrije radicalen in het lichaam.

7.Rozemarijn

Rozemarijn bevat onder andere carnosinezuur. Deze naam kun je vergeten, maar de werking ervan is dat het kankercellen bestrijdt, zo blijkt uit onderzoek. De geur van rozemarijn blijkt zelfs een positief te werken op je geheugen. Daarnaast kent rozemarijn een ontstekingsremmende werking en zou het preventief zijn tegen hart- en vaatziekten.

8.Tijm

Voor mensen met ademhalingsproblemen zoals bronchitis, kan tijm positieve effecten hebben. Zo helpt tijm bij keelpijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel hoestdranken een tijmsmaak hebben. Het zou zelfs bij katers kunnen helpen. Tenslotte zou tijm een positieve werking hebben op  spijsvertering en zou het goed voor je tandvlees zijn.

9.Oregano

Veel mediterraanse maaltijden bevatten oregano. Ook oregano heeft een ontstekingsremmend effect en zit vol met antioxidanten die de vrije radicalen te lijf gaan. Er zijn mensen die stellen dat oregano een vergelijkbare werking heeft als de gemiddelde antibiotica. Zover zal ik niet gaan, dit is een receptenboek, geen medische handleiding. Maar goed, oregano kent ook antibacteriële eigenschappen en dat heeft met name zijn effect op bacteriën en parasieten die door voedsel worden overgedragen.

10.Baslicum

Basilicum bevat veel vezels en heeft een ontgiftende werking op je lever. Ook staat basilicum bekend als een kalmerend middel.

  1. Peterselie

Veel mensen gebruiken de peterselie alleen als decoratie Dat is heel jammer. Gebruik het om stoofschotels, bulgur gerechten te kruiden. Peterselie bevat veel gezonde stoffen. Deze stoffen zijn belangrijk voor je bloed. Derhalve kent peterselie een preventieve werking als het gaat om hart- en vaatziekten.

12.Koriander

Mijn favoriete kruid is koriander. Je vindt dit vaak terug in Latijns Amerikaanse en Aziatische gerechten. Koriander zit vol met vezels en mineralen zoals ijzer. Het helpt je om zware metalen, die je dagelijks binnen krijgt via uitlaatgassen, pesticiden en dergelijken, af te breken.

13.Bieslook

Bieslook heeft een positief effect op je immuunsysteem. Uit verschillende onderzoeken blijkt ook dat bieslook het risico op bepaalde typen kanker verlaagt.

14.Munt

Tegenwoordig is muntthee erg in. Munt werkt goed tegen misselijkheid en het bevordert de ademhaling. Bij last van puistjes? Probeer dan eens dagelijks 2 blaadjes munt.

15.Keltisch zeezout

Keltisch zeezout bevat heel veel mineralen en sporenelementen. Hierbij kun je denken aan magnesium, jodium, calcium en selenium. Deze mineralen zijn erg belangrijk voor je gezondheid. Ze hebben namelijk  invloed op het goed werken van vele processen in je lichaam.

Hierbij kun je denken aan het goed werken van je schildklier, immuunsysteem, spijsvertering, bloedaanmaak, hormonen,  hart, bloeddruk en nog veel meer. Je kunt Keltisch zeezout in de webshop verkrijgen, evenals een selectie van andere gezond producten zoals lijnzaad, tarwegras, bietensap en Q10.