Natuurlijke manieren je lichaam ondersteunen

Magnesiumtekort

Magnesium is een belangrijke mineraal en helpt in het bijzonder bij stress. Alle organen in ons lichaam hebben magnesium nodig maar ook hart, de spieren en de nieren. Na zuurstof en water heb je magnesium net zo hard nodig om alle enzymatische processen in je lichaam zo goed mogelijk te laten verlopen.
Waar doet magnesium?
• Magnesium is nodig voor de energiestofwisseling in het lichaam en de overdracht van zenuwprikkels.
• Daarnaast reguleert dit mineraal het calcium, koper, zink, kalium en vitamine D- gehalte van het lichaam.
• Het zorgt voor de productie van eiwitten en samen met calcium voor een goede botopbouw, groei en ontwikkeling.
• De balans tussen magnesium en calcium zorgt voor het belangrijke evenwicht in het lichaam tussen spanning en ontspanning.
• Magnesium is namelijk een echt antistress-mineraal, het heeft een kalmerende werking en ontspant de spieren en bloedvaten, terwijl calcium de spieren aanspant. Een hoge calciumopname zorgt voor een relatief magnesiumtekort en omgekeerd.
• Magnesium reguleert het hartritme en de bloeddruk. Het zorgt ook voor ontspanning van de spieren, maar ook van der hersenen waardoor je bijvoorbeeld goed kunt slapen. Ook helpt magnesium beschermen tegen zware metalen en chemische stoffen in het lichaam.

Magnesiumtekort en de symptomen:

• Kramp (verkramping van spieren, vooral ‘s nachts), spierzwakte,spierpijn en ooglidtrillingen;
• Verwardheid;
• Toevallen;
• Een verhoogde schrikreactie en wakker schrikken omdat je denkt te vallen;
• Obstipatie;
• koude voeten of algehele kouwelijkheid ten gevolge van doorbloedingsstoornissen;
• pijn in de voeten;
• Een gestrest of onrustig gevoel
• Agitatie en prikkelbaarheid
• Oorsuizen;
• Misselijkheid en braken;
• Chronische vermoeidheid;
• Overspannenheid;
• Onrust;
• Duizeligheid, onvast lopen;
• Migraine en hoofdpijn;
• Depressies
• Nachtmerries;
• Slechte nachtrust;
• Slaperigheid;
• Darmklachten;
• Hartkloppingen.

Spiertrekkingen en spierkrampen (in benen, voeten, handen) kunnen duiden op een magnesiumgebrek. In het ergste geval kan een magnesiumtekort zelfs epitleptische aanvallen. Deze symptomen worden veroorzaakt door een grotere aanvoer van calcium in zenuwcellen, die de spierzenuwen overbelast of hyperstimuleert.

Vermoeidheid en spierzwakte

Magnesiumgebrek kan vermoeidheid of spierzwakte veroorzaken. Houd er rekening mee dat iedereen van tijd tot tijd vermoeid raakt. Meestal betekent dit gewoon dat je meer rust moet nemen. Vermoeidheid en spierzwakte zijn geen specifieke tekenen van een tekort, tenzij ze gepaard gaan met andere symptomen.

Psychische aandoeningen

Psychische aandoeningen zijn een ander mogelijk gevolg van een magnesiumtekort. Bijvoorbeeld apathie, dat wordt gekenmerkt door mentale gevoelloosheid of gebrek aan emotie. Bovendien worden lage magnesiumspiegels geassocieerd met een verhoogd risico op depressie.

Magnesium in voeding

– Zeewier kelp bevat het meeste magnesium, 1 theelepel bevat ongeveer 30 milligram. Een gemakkelijke manier om kelp binnen te krijgen is door het eten van (glutenvrije) kelpnoodles.
– Een eetlepel amandelen bevat ongeveer 33 milligram magnesium.
– Andere goede bronnen van magnesium zijn noten, pompoenpitten, zonnebloempitten, avocado, gedroogde vijgen, makreel en groene groenten. Chlorofyl, de stof die zorgt voor de groene kleur in planten, bevat een magnesiumatoom. Hoe donkerder de groene kleur, des te meer magnesium;
– Magnesium zit verder in superfoods als rauwe cacao, spirulina, chlorella en hennepzaad;
– Magnesium zit vooral in groenten, zoals donkergroene bladgroenten;
– Fruit of groenten (zoals bananen, gedroogde abrikozen, en avocado’s);
– Noten (zoals amandelen, paranoten en cashewnoten);
– Erwten en bonen (peulvruchten), zaden en pitten, pijnboompitten, pompoenpitten en zonnebloempitten;
– Volle granen (zoals bruine rijst en gierst).

 

Deze inhoud  heeft daarnaast ook  als doel te informeren. De inhoud is ook  bedoeld voor bewustwording van het gebruik van natuurlijke oplossingen  maar ook bij lichamelijke ongemakken. Raadpleeg bij medische klachten altijd een arts.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *